בורחסטיין / סרחיו ביסיו

סרחיו ביסיו, יוצר רב תחומי מארגנטינה עם פחד מטיסות: סופר (25 ספרים), תסריטאי (8 תסריטים), מוזיקאי (4 אלבומים) ובמאי (6 סרטים). בורחסטיין זהו ספר קצר אך מאוד צפוף באירועים. פסיכיאטר, לאחר שהותקף בפעם השנייה על ידי מטופל (בורחסטיין), עוזב את העיר, ויחד עם זה את אשתו, את העבודה שלו, את החברים, ונוסע לגור לכמה שבועות בבית מבודד צמוד למפל. בביתו החדש הוא מתחיל חיים חדשים, חיים שמייצרים הזדמנות להתבונן לאחור ולבחון מחדש את תבניות התנהגותו, רצונותיו ושאיפותיו.



כבר בהתחלה הוא מספר לנו שהיחסים עם אשתו לא משהו, הם כמעט לא מתראים: היא שחקנית וחוזרת הביתה כאשר הוא כבר ישן ובבוקר היא ישנה. התקשורת ביניהם מתנהלת בעזרת פתקים שהם משאירים אחד לשני. בביתו החדש הוא מכיר אנשים חדשים אך לא נראה שהוא טיפוס של חברים. גם לגבי חייו הישנים, שבעיר, חברים כמעט לא מוזכרים. הוא מגיע לביתו החדש ומתחיל תהליך של "שיקום" תהליך שיגרום לו להישאר עוד ועוד בביתו החדש.


המפל שצמוד לביתו החדש מסמל את החיים מלאי ההתחייבויות והאחריות שהיו לו: זרימה חזקה של מים שמייצרת רעש תמידי ומשתלט על תפיסת המציאות. לאט-לאט, הוא מניח אבן אחר אבן על מנת להשקיט את המים הנופלים ומכים בקרקע - סוג של מדיטציה זן להשתקת הדיאלוג הפנימי והתבוננות לתוך עצמך. גם תחת הסכנה של פומה שמסתובבת חופשי בסביבה ואף תוקפת אנשים, הוא ממשיך לאסוף אבנים לפרויקט הזה. 


הספר עמוס בהתרחשויות וסמלים. באחד הערבים מופיע בביתו החדש תוכי ומתמכר למכות חשמל לאחר שתוקעה את רגלו בשקע. התוכי נוגע ללב ונהיה בן בית. הפסיכיאטר דואג לו אך לא משטלת עליו. בהמשך נודע לו שאשתו עוזבת אותו ויחד עם זה היא בהריון ממנו. חברים חדשים באים והולכים, סצנת צילומי פורנו לא רחוק מביתו... זהו ספר שחייבים לקרוא פעמיים: פעם ראשונה בשביל העלילה והרושם הראשוני ופעם שנייה כדי לשים לב לכל הפרטים והקשרים ביניהם (וכמחווה לכך שמוטיב של פעמיים חוזר בספר).


קראתי פעם אחד.. 

No comments:

Post a Comment